Veelgestelde vragen
Wanneer krijg ik bericht over de tegemoetkoming voor leenstelselstudenten?
Voldoet u nu al aan de voorwaarden en hebt u studiefinanciering gehad? Dan staat uiterlijk 13 januari een bericht over de tegemoetkoming klaar in Mijn DUO. Behaalt u in 2025 of later uw diploma, dan krijgt u bericht nadat uw diploma is aangeleverd door de onderwijsinstelling.
Als u geen studiefinanciering hebt gehad, dan moet u de tegemoetkoming gemiste basisbeurs zelf aanvragen. Dit kan vanaf 14 januari. Kijk op de pagina Tegemoetkoming leenstelselstudenten of u aan de voorwaarden voldoet en of u zelf een aanvraag moet doen voor de tegemoetkoming gemiste basisbeurs.
Krijg ik korting als ik mijn studieschuld sneller aflos?
Nee, u krijgt geen korting bij versneld aflossen.
De minister heeft op dit moment geen plannen om een afloskorting in te voeren. Wel heeft het nieuwe kabinet plannen voor een extra tegemoetkoming voor leenstelselstudenten. De Eerste en Tweede Kamer moeten nog akkoord gaan met het voorstel. De extra tegemoetkoming komt er waarschijnlijk vanaf 2027.
Ik krijg in 2025 meer of minder geld dan ik had verwacht. Waar ligt dit aan?
Waarschijnlijk is uw aanvullende beurs veranderd of nog niet berekend. Gebruik de 'tool Aanvullende beurs' en vind het antwoord binnen 1 minuut.
Ik kan het maandbedrag van 2025 niet betalen. Kan het bedrag verlaagd worden?
We gaan bij het berekenen van het maandbedrag uit van uw inkomen in 2023. In Mijn DUO kunt u bij ‘Mijn schulden’ zien met welk inkomen we hebben gerekend.
Is uw inkomen na 2023 met minimaal 15% gedaald, dan kunt u dat op het scherm 'Mijn schulden' aangeven. Misschien kunnen we dan uitgaan van uw inkomen in 2024 of in 2025.
Is nog niet gerekend met uw inkomen? Vraag dan om verlaging van het maandbedrag. Klik rechts op het scherm op ‘Minder of niets betalen’ of ‘Uw gegevens wijzigen’ en geef uw inkomen in 2023 door.
Hebt u uw inkomen al doorgegeven? Dan moet dit waarschijnlijk nog worden verwerkt. U krijgt een nieuw bericht als het inkomen is verwerkt.
Regel het online
Klopt er iets niet in uw persoonlijke gegevens, log dan in op Mijn DUO. Bij 'Mijn berichten' staat vaak meer uitleg en ziet u precies hoe u geregistreerd staat. Telefonisch kunt u geen wijzigingen doorgeven.
Waarom kan ik niet mailen?
Mailen kan alleen als u van DUO een brief krijgt met daarin een e-mailadres. Of als u in het buitenland woont en geen contact kunt opnemen binnen onze openingstijden. Geef in dat geval uw locatie door.
Meer informatie over het doorgeven van uw locatie en mailen met DUO.
Contact inwoners Caribisch gebied
U kunt in het Caribisch gebied op verschillende manieren contact met ons opnemen.